Veckans Communicareföretagare är Ann Edliden som driver företaget Tidens Melodi.
Tidens Melodi retrocafé – ”Fik och butik”
Tidens melodi är ett retrocafé med butik som säljer vintagekläder med tonvikt på 1940-, 50- och 60-talet, eller ”fik och butik” som Ann uttrycker det. Ann har inte gått och burit på drömmen att starta företag speciellt länge, men eftersom ett av hennes stora intressen är just vintagekläder valde hon att satsa på företagandet när hon blev arbetslös.
Ann är i grunden journalist och arbetade bl. a på Sveriges Radio innan hon valde att starta sitt företag i september 2012. Anns passion för swingdans och vintagekläder gjorde att hon sålde kläder som hobby när hon var på dansläger runt om i Sverige, och hon märkte då att hon faktiskt kunde tjäna pengar på sitt stora intresse.
Från vintagebutik till vintagecafé
Från början var Tidens melodi enbart en vintagebutik, men för en månad sedan valde Ann att utveckla företaget ytterligare genom att flytta butiken från Herrhagen i Karlstad till centrala Karlstad, och då samtidigt starta upp ett café tillsammans med sin affärspartner Mia Ohlsson. Ann tycker att det blivit roligare att driva företag sedan hon fick en kollega.
– Det är ensamt att vara soloföretagare, så det underlättar att vara två som delar på företaget, säger Ann.
Anns tips till andra som funderar på att starta företag är att vara beredd på att kavla upp ärmarna och jobba!
– Vi jobbar 12 timmar om dagen sju dagar i veckan, men varje dag jag får cykla till min butik är en rolig dag!
Ann säger att man inte behöver besitta några speciella personliga egenskaper för att driva företag, hon påstår sig till och med vara en ganska lat person, men man måste inse att när det gäller företaget då är det hårt jobb som gäller för att ta sig fram.
– Man är sin egen chef och man ansvarar själv för att företaget går bra.
Ann har både varit på idécoachning hos Communicare i tidigt skede av sin affärsidé och senare när hon startat upp sitt företag deltagit på Communicares nätverksträffar i projektet Tillväxt Värmland som Communicare driver i Värmlands alla kommuner. Ann är mycket positiv till nätverksträffarna som Communicare arrangerat för unga företagare mellan 18-35 år.
– Man har som soloföretagare ingen att be om hjälp så det har varit fantastiskt värdefullt att träffa andra unga företagare i samma situation. Vi har lyft varandra och jag har fått jättebra kontakter och samarbetspartners. Vi har gett varandra tips, feedback och hjälpt varandra att utveckla våra företag.
– Jag har verkligen haft jättestor nytta av nätverksträffarna så här i början av mitt företagande.
Läs mer om Ann Edliden och Tidens Melodi på http://www.tidensmelodi.se/
Lämna ett svar